Velkommen til lysbilledmager.dk

Ole B. Ørsted f. 30. august 1946 i København
(hermed 50 år i branchen i 2013)

"At præsentere det billedmæssigt mest suveræne medie på en website,
er noget af en udfordring"

Sådan skrev jeg for godt 15 år siden, da jeg startede denne website. Meget er sket siden, og moderne
videoprojektorer leverer et utroligt flot billede, helt i diaskvalitet. Dog synes jeg 1-chip farvehjulprojektorerne burde forbydes.
Men der mangler stadig lidt glød, måske fascination, nostalgi, eller charme, eller...men det er vel lige så godt.

Når jeg nu alligevel vovede springet, er det fordi dette medie giver en god kontaktflade, er nemt at redigere og opdatere.
Gennem årene har jeg lavet mange små tidsskrifter og brochurer,
og her var lige noget jeg skulle vænne mig til: BROWSERVISNING.
Jeg laver forsat siden på en gammel iMac i GoLive, og her var da lige nogle overraskelser,
alt efter hvilken browser der blir brugt, om det er Mac el. PC, computerens opsætning, skærmindstillinger o.s.v..
Disse problemer kan man hver dag beskue når man surfer rundt på nettet, og selv om jeg tjekker
siden så godt jeg kan, vil den næppe blive vist ens i de forskellige browsere og på de mange forskellige skærme.
Der er sider jeg ofte opdaterer, mens mere historiske billeder etc. lader jeg ligge.

Referancelisten i mit virke er ganske lang, og mange af de firmaer og personer jeg gennem årene
har hjulpet med film- og lyddiasproduktioner, installationer, synthesizeropbygninger,
musikproduktioner, scenografier etc. er i ganske tilfældig rækkefølge:

National Geographic, Karlheinz Stockhausen, Bo Widerberg,
Kodak, Saga Furs, Steen&Strøm, Nationalmuseet, Unibank,
Brüel&Kjaer, Ann Susan, Karen Blixen Museet, Svend-Bertil Taube,
Statens Museum for Kunst, HAIR- musical. Københavns Bymuseum,
Niels-Henning Ørsted-Pedersen, Cornelis Vreeswijk , Anne Marie Helger,
Jacob Holdt / Amerikanske billeder, Pamyua, Musik&Sang, Marie Bergman,
Tycho Brahe Planetarium, Operation Dagsværk, Rasmus Lyberth, Povl Dissing & Benny Andersen,
Apotekerforeningen, KAD, Bornholmershow, BG-Bank, Glunz&Jensen, Danfoss
Norsk Vattenfall, Sarah Little, Charlottenborg, Hammershus,
Codan, Motorola, Erhvervsministeriet, TV-MØN, Kunstforeningen,
Gabriel Axel, Gunner Møller Pedersen, Gitte Hænning, Sygeplejersken,
Skanska, BrazzBrothers, Egmont Magasiner, Ellehammer A/S
Filmfabrikken MØN,
SUS, Revykøbing, Gyldendal, Systime, Jazircus, m.fl.
samt en lang række danske og udenlandske scenografer, gallerier,
arkitekter, musikere, fotografer og andre skønne billedmagere

Jeg startede på min 17 års fødselsdag som toneassistent på Nordisk Kortfilm i 1963,
og har medvirket til skabelsen af godt 15 danske og udenlandske spillefilm :
Elvira Madigan, Dr.Glas, Det kære Legetøj, En forårsdag i Helvede, I Tyrens Tegn, De Røde Heste m.fl.,
samt mange TV-dokumentarer og danske kortfilm, hvoraf flere prisbelønnede.
Flyttede som 19-årig til Stockholm, og fik en stilling som lydingeniør på EuropaFilm
Var med i opsætningen af HAIR-musicalen 1971 som scene- og belysningsmester,
der turnerede i Skandinavian i starten af 70érne.

Tilbage i ungdommen blev der bygget en del højttalere og rørforstærkere til gode venner og bekendte.
Vennerne fik forstærkere med UCL-rør, og dem der ville betale lidt mere fik 2xEL84 el. KT-66 i udgangen
Min egen favorit som jeg kun byggede en enkelt af, var en single-ended triode på 5-6 watt,
men jøses, den kunne spille rigelig højt til mit drengeværelses store hjørnekabinet med en Philips 9710.
Jeg havde meget tidlig hang til båndoptagere, og konfirmationsgaven var en MOVIC A-2,
og så startede såvel egne trick-indspilninger ala Less Paul, samt andre optagelser.
Min første "professionelle" udgivelse var af Kantatekoret i Hørsholm på en 45-single i 1964.
I årene 1967-75 blev der fabrikeret mindre Hi-Fi højttalere, og PA-søjlesystemer til skoler og teatre.
Svendborg Teater havde i over 25 år mine 2 meter høje søjlehøjttalere monteret .
De dækkede pænt hele salen, også balkonen, og takket være store trækabinetter, med en forbløffende god lyd
efter datidens standarder. I dag er søjlehøjttalerne genopfundet, da princippet er genialt.

Mit første visitkort 1967 i forbindelse med jeg fik næringsbrev som
handlende, håndværker og industridrivende, udstedt af Politimesteren i Helsingør.
Dengang blev der lavet en mængde 35mm billedbånd med tilhørende lydkassette, mest til undervisning.

1970 - 85 byggede og servicerede jeg sideløbende SYNTHESIZERE
til danske og udenlandske musikere og komponister.
(Musikkonservatoriet, Gunner Møller-Pedersen, Karl-Heinz Stockhausen m.fl.)
Har bygget klangbehandlingsudstyr til Stockhausens Mantra og Microfonie.
Meget af tiden i samme periode, var jeg free-lance på DR.
I samme periode blev der skrevet en del viser o.a. musik, også filmmusik

1980-2000 var min hovedbeskæftigelse nytænkende konstruktioner og installationer indenfor AV-mediet,
hvoraf en af de største var Tycho Brahe Planetarium, samt produktioner af mere end
300 slideshows for mange af de ovennævnte firmaer og personer..
Startede firmaet Dia-Tech ApS i 1984, og senere i 1994 firmaet AV-Dupservice I/S.
Omkring 1998 genopstod det gamle navn, nu med medie foran: ØRSTED MEDIEPRODUKTTION

Sådan så min første annonce ud for Dataton i starten af 80érne.
Det er min søn Jonathan der leger med byggeklodserne.

Idag er der langt imellem de klassiske slideshowproduktionerne, og en del tid går med
turneer og koncertafviklinger for Sven-Bertil Taube, Marie Bergman, Rasmus Lyberth, Susanne Brøgger m.fl.
hvoraf flere er blevet optaget på 16-spors HD med senere CD-udgivelse for øje.
I 1998 blev det til en solo-CD med Rasmus Lyberth og i 2005 en jubilæums CD med Aavaat-koret.
Senest har jeg afviklet koncerter med Jane&Shane, Povl Dissing&Benny Andersen m.fl.
Siden midt firserne har jeg lavet en lang række målgruppeshows for Egmont Magasiner,
dengang som 3-projektor lysbilledshows, siden 2000 afløst af still-video projektion.

Jeg har produceret flere HDAV/ DVD-slideshows indenfor de sidste par år,
og ser frem til at dette medie kan bruges af selv den mindste virksomhed i nær fremtid
I 2007 producerede jeg en kort Company Profile for Ellehammer A/S
versioneret på hele 8 sprog.

2011-2013 underviste jeg på Filmfabrikken i Stege, en Filmskole for unge.
Omend beskedne midler og udstyr, så dog kameraer i HD-kvalitet, XLR-lydindgange, boommikes etc.
samt et par lækre store iMacs med det nye FinalCutPRO-X, der bare kan det hele på den halve tid.
Vi har også clipsmikrofoner og seperate lydoptagere/mixere, og stillkameraet kan selvflg. også optage HD-video.

Sommeren 2013 åbnede Thorsvang Danmarks Samlermuseum, og her har jeg været pænt involveret
i adskillige projekter: Sceneopbygning, renovering af H&M flygel, ombygning af kinomaskine og ikke mindst belysningen.
Tæt på ALT lys på museet er LED-lys, her først og fremmest for at spare en hulens masse penge på den daglige el-regning.
I efteråret gik jeg ned i museets bunker, og lavede sammen med Poul Lundgren en spektakulær udstilling og show
om det sidste krigsår på Møn. Ved 1. års jubilæet 2014 havde det været vist over 1000 gange.

LED-BELYSNING

Med mit kendskab til teater- og filmlys, supplereret med hang til nye udfordringer, har jeg kastet mig over LED belysning. .
LED åbner op for mange nye muligheder, og som alt andet: også et par umuligheder - det skal bruges med omtanke.
Da farven i de hvide lysdioder er opbygget på samme måde som i et lysstofrør,
d.v.s. en blålig UV-stråling der får forskellige stoffer til at lyse, er Ra værdien endnu ganske ringe
og indtil videre skal vi ikke forvente en afløser for det alm. glødelys.

Man kan som bekendt danne alle farver via RGB-blandning, hvilket fungerer fint på en TV-skærm.
Anderledes ser det ud når vi skal trykke på papir, for her mangler den gule og sorte farve.
Når vi skal projicere RGB lys, mangler vi den jævne spektralfordeling som vi kender fra glødelampen,
da de tre RGB farver er meget monokrome. Moderne DMX-styrede teaterlamper, er derfor også forsynet
med op til 7 farver, da det dels er nødvendigt at kunne hvidblande alle farverne så man kan opnå en
lyseblå, lyserød o.s.v. og ønsker man en dybblå el. dybrød farve, kræves det selvsagt lysdioder i begge
ender af spektret, mange nanometer fra de alm. blå og røde dioder.
De 7 farver er foruden RGB, White, Yellow, Amber og Dark Blue.

Med stigende focus på CO-2 udslip, må vi generelt vænne os til en lidt dårlige lyskvalitet,
til gengæld får vi lysgivere der er op til 10 gange så effektive som en alm. glødelampe.
De fleste større wattager udfases gennem de næste par år .
Her skal vi dog ikke glemme de moderne T-5 og T-8 lysstofrør, som ikke blot er noget af det mest
energieffektive vi har, de fåes også med høje Ra-værdier, modsat mange alm. sparepærer.
De meget effektive HTI / CDI lamper på 35-70watt vinder også frem, bl.a. takket være høj Ra værdi, lav pris og lang levetid.

Seneste skud på stammen 2011. Den hvide til højre er med en 70watt CDI pære,
mens den sorte til venstre har en ny type 35watt - de afgiver næsten samme lysmængde,
hele 650 lux på 3 meters afstand ved 38grd. spredning.
Mange pærer holder til godt 12.000 brændtimer.

Jeg har lavet en ny side der handler om LED- og butiksbelysning
samt lysets psykologiske o.a. ganske finurlige egenskaber- se menuen.

De sidste par år har jeg atter beskæftiget mig en del med akustikregulering,
da akustikbevidsthed har været en ganske betydelig del af mit virke som tonemester i mere end 50 år.
Og her er rigeligt at tage fat på, kraftigt hjulpet på vej af Arbejdstilsynets skærpede krav
om godt indemiljø, ikke mindst i vore mange skoler og daginstutioner.

Jeg servicerer ikke længere Kodak og Elmo projektorer,
men har endnu en del reservedele til flere modeller - så du kan jo altid ringe :-)

Jeg har opbygget en side for Ofte Stillede Spørgsmål, OSS med nogle links til andre web-sites.
Mange "dias-ting" kan du få svar på i bogen "Praktisk brug af Lyddias"
Interressen for lyddiasmediet har selvklart /desværre været faldende - dog mest i Danmark.
Ser vi os lidt omkring, er der bl.a. i de tysktalende lande stadig et stort marked,
og der udgives flere flotte magasiner om emnet.
Er du seriøst interresseret i at vide lidt om hvad der rør sig, kan jeg varmt anbefale
det tyske magasin fotoforum. www.fotoforum.de her er også masser af gode brugte artikler.

HVORDAN KOMMER DU I KONTAKT MED OLE ØRSTED ?

38 719 718

SE BILLEDER FRA MIN MØNSKE BOPÆL